Sider

torsdag den 27. september 2012

Fødselsdag i Uganda

Da jeg vågnede fra morgenen af, var jeg hen over natten blevet et år ældre. Dagen startede med en god morgenmad, meget mere luksus end hvad vi er vant til. I denne uge har vi besøg af Benjamin fra Afrika In Touch og af Mette, som er tilknyttet et projekt hernede. De havde, da de kom i mandags, handlet en masse lækre madvarer ind, så dette nød vi godt af fra morgenen af.

IMG_7858
Morgenmad med flag på bordet. Det er stadig tidligt om morgenen, så man kan vel ikke regne med, at vi ser friske ud.

Dagen fortsatte ude på Cornerstone School. hvor jeg underviste i mine klasser, som jeg plejer. Mens jeg stod i P.1. og rettede de sidste opgaver inden frikvarter, blev jeg kaldt ud af klassen. Her stod alle skolens børn, omkring 200 elever, og ville synge fødselsdag for mig. Selvom at det var let at høre, at “Happy Birthday” ikke er den sang de synger mest, var det rigtig sødt af dem og overvældende.

DSC_2475
Her synger alle eleverne fødselsdagssang.

Da Louise havde været så sød at tage en kageblanding med fra Danmark i anledning af min fødselsdag, havde vi taget kage med til lærerne, som vi gav dem i formiddagspausen. Jeg tror, at de fleste godt kunne lide den. De fleste afrikanere er trods alt ret vilde med sukker, har vi efter hånden fundet ud af.

IMG_7875
Så er der kage til lærerne.

I løbet af dagen fik jeg gaver af lærerne og eleverne. Jeg fik af en af lærerne bananer og af en anden to ananas; rigtige afrikanske gaver. Et par af lærerne havde skrevet nogle rigtig søde kort til mig, hvilke gav mig et lille smil på læben, da jeg læste dem. De var alle så søde og glad på Cornerstone, og det må siges at smitte af. Jeg var i rigtig godt humør resten af dagen, efter en god dag med sang, smil og gang i.

DSC_2460 IMG_7899
På billedet til venstre stå jeg sammen med en rigtig venlig lærer, som gav mig bananer i fødselsdagsgave. På billedet til højre ses mine gaver og kort fra lærer og elever på Cornerstone.

I Uganda går man ikke så meget op i, hvor gammel man er og i at fejre fødselsdag generelt. Der er sågar nogle, som ikke er helt sikre på, hvor gamle de præcis er. Fejring af en fødselsdag er ikke noget man går så meget op i, især fordi mange ikke har råd til at købe gaver eller at gøre lidt ekstra ud af dagen. Der er dog nogle som fejrer fødselsdag, men dette er mest de mere velhavende. Af denne grund, havde jeg faktisk ikke forventet, at lærerne og børnene ville gøre ret meget ud af dagen, men det må man da sige, at de gjorde. Inden aftensmad sang Louise, Daniel og Benjamin fødselsdagssang for mig, mens der var flag på bordet, og Daniel havde tilmed købt sodavand i dagens anledning. Det må siges at have været en rigtig god dag på trods af, at jeg befinder mig på nogle lidt andre breddegrader langt væk fra lille Danmark.


1 kommentar:

  1. Hej Anne

    Hvor er det spændende at læse om alle dine oplevelser og se de flotte billeder, du har lagt ind. Det er dejligt at se alle de glade børn, og ind imellem svært at se, om det er dem eller dig, der nyder samværet mest.
    Fortsat god arbejdslyst og jeg glæder mig fortsat til at følge med i din hverdag.

    Knus Marianne

    SvarSlet