Sider

mandag den 29. oktober 2012

Safari

Efter et par uger, som i mindre grad var præget af frustrationer over kulturen, var det tiltrængt at komme på en lille tur væk fra farmen og lokalområdet. Turen gik til Kampala, hvor den stod på gymnastikopvisning, shopping og safari.

Lørdag morgen forlod vi farmen og satte kursen mod Kampala, hvor vi om eftermiddagen skulle se det danske Verdenshold lave gymnastikopvisning. Jeg havde på facebook set, at de kom til Uganda, hvor de skulle lave opvisning, og tilfældigvis passede det med, at vi skulle til Kampala på samme tidspunkt: hvilket sammentræf. Det var en vildt fed oplevelse at sidde i Uganda og se 28 dygtige danske gymnaster levere et superflot show, og at jeg kendte syv af dem fra højskolen, gjorde det ikke mindre fedt. Da jeg efter showet snakkede med et par af gymnasterne fra højskolen, fandt vi ud af, at vi boede på samme hostel. Efter vi havde spist vores aftensmad, sad jeg og snakke med et par stykker af højskolekammeraterne hele aftenen, hvilket var superhyggeligt og nostalgisk.

IMG_8432  Verdensholdets opvisning i Kampala.

Næste morgen tog vi ind til midtbyen til nogle små områder rundt omkring i byen, hvor der sælges alle former for afrikanske souvenirs. Efter igen at have købt alt for mange souvenirs, sluttede vi af med at spise en sandwich på den hyggelige cafe ’1000 cups’, inden vi tog tilbage til Red Chilli, hvor vi boede.

Efter en god nats søvn var vi kl. 06.00 klar til afgang. Turen gik mod Murschison Falls National. Park, som med sine 3893 km2 er Ugandas største nationalpark (ud af fire parker). Køreturen op til Murschison Falls var lang og varm, så da vi endelig ved 13 tiden ankom til vores første stop, var det rart at komme ud og få strakt benene og få noget at spise. Efter vi havde spist vores medbragte madpakker, blev vi af en guide ledt ud på en mindre gåtur, så vi kunne se Murchison vandfaldet, verdens mest kraftfulde vandfald, fra den bedste vinkel. Faktisk er der to vandfald lige ved siden af hinanden: Det oprindelige og ældste vandfald Murschison Falls og derudover Uhuru Falls, som så sent som i 1962 brød igennem lige ved siden af Murschison Falls. Det var med en rigtig flot udsigt i baggrunden, at vi fik taget nogle billeder, og lyttede til guidens fortælling om vandfaldene. Efter vores gåtur fortsatte vi i vores små vans til Red Chilli Rest Camp, hvor vi skulle overnatte.

En glad turist, som har det meget varmt.

Campen ligger midt inde i nationalparken, næsten in the middle of nowhere, og alting var derfor lidt primitivt. Meget sjovt var det, at vi i stedet for hytter skulle sove i små telte, hvilket bare understøttede safaristemningen. Da vi efter aftensmaden sad og hyggede os ved baren, kom der pludselig en flodhest gående igennem lejren. Alle stimede sammen for at se dette store og farlig dyr vade gennem vores lejr. For ikke at gøre den vred, måtte vi ikke tage billeder med blitz og lyse den direkte i øjnene.

IMG_8582 Louise og jeg foran vores telt.

Næste morgen stod vi tidlig op, faktisk var det stadig mørkt da vi mødtes, inden det var tid til højdepunktet på hele turen: game drive, hvor vi skulle køre rundt og se og tage billeder af dyrene. Vi sejlede over Nilen med en lille færge og så var safarien ellers i gang. Vi kørte rundt i vores van med taget slået op, så vi rigtig kunne få nogle gode billeder af dyrene. I løbet af vores tre timers safari så vi rigtig mange dyr og kom tæt på de store af dem: elefanten, giraffen og flodhesten. Dog så vi desværre ikke nogen løver.

Flotte giraffer, som tillod os at komme tæt på. Efter min mening er det savannens smukkeste dyr.

En enlig elefant vandrede rundt, da vi kom forbi og kom rigtig tæt på den.

En træt eller bare truende flodhest.

En 'buffalo' er en af 'the big 5',og er rent faktisk det farligste dyr heraf. De kan finde på at gå til angreb uden nogen grund.

Efter vi tilbage i campen havde spist frokost, var eftermiddagens programpunkt en sejltur på Nilen. Da det er rigtig varmt i det nordlige Uganda, var sejlturen ikke nogen undtagelse. Vi kom til at sidde ovenpå ombord på den toetages båd, og her var der desværre ingen form for skygge. Trods den bagende sol var det en god sejltur, hvor vi så et par krokodiller og en hel masse flodheste. Efter et par timers sejlads nåede vi hen til Murschison Falls, hvor vi efter at have nydt udsigten og taget nogle billeder, vendte om og sejlede tilbage. Efter en rigtig god og oplevelsesrig dag gik vi alle tidlig i seng.

To flodheste som slås.

En stor og ikke så lækker krokodille.

IMG_8849 Daniel, Louise og jeg foran Murschison Falls vandfaldet.

Sidste programpunkt på vores tur fandt sted næste morgen. Vi spiste morgenmad i campen, hvorefter vi satte kurs mod en næsehornpark. Under Idi Amin (Ugandas tidligere præsident/diktator) blev store dele af de vilde dyr næsten udryddet og heriblandt næsehornet. For at genoprette en næsehornsbestand har man oprettet et reservat kun for næsehorn, med henblik på at sætte dem ud i Murschison Falls National Park. For at komme ud til næsehornene gik vi et stykke tid, og pludselig inde mellem træerne lå de store dyr. Vi tog en masse billeder og troede så, at vi ville fortsætte. I stedet for at fortsætte videre og finde nogle flere, gik vi i stedet tilbage til det sted hvor vi startede. Det var lidt en tam fornemmelse, når man havde regnet med lidt mere. Efter en lille times gåtur var vi tilbage ved vanen, hvor vi spiste frokost. Jeg må indrømme, at jeg mest af alt synes at det mindede mere som en udvidet tur i zoologisk have end om safari. Efter vi havde spist vores madpakker, var det tid til at vende snuden hjemad. Hen på eftermiddagen ankom vi til Red Chilli godt trætte og med en masse gode oplevelser i bagagen.

Et stort næsehorn, som søger skygge inde mellem træerne.

IMG_8184 Endnu engang en glad turist foran et stort næsehorn.

Torsdag morgen tog vi hjem til farmen, hvor hverda gen ventede på os. Efter vores lille uge i Kampala og på safari er jeg nu igen klar til at give den en skalle på skolerne og på babyhjemmet, som jeg faktisk har savnet. En rigtig god tur fyldt med enestående oplevelser har tanket mig op med energi, og har vendt det lidt negative humør til det positive. Nu skal vores sidste fire uger nydes i fulde drag sammen med en masse skønne mennesker.